Vytěžte maximum z vánoční sezóny – Přečtěte si článek

Marketingové pojmy a zkratky: Přehled toho, co byste měli znát

Marketing pro e-shopy může být na první pohled plný matoucích pojmů a zkratek. Ať už právě s podnikáním začínáte, nebo svůj e-shop provozujete už delší dobu, pochopení těchto termínů je klíčové pro vytváření úspěšných kampaní a zvyšování vašeho obratu. Připravil jsem pro vás přehled nejdůležitějších marketingových pojmů a nástrojů, které vám pomohou lépe porozumět online marketingu a efektivněji zacílit na vaše zákazníky.

PPC (Pay Per Click)

Pay Per Click, v překladu "platba za proklik" je druh reklamy, kde platíte pouze za skutečné zákazníky, které oslovíte. Jak že to funguje? Vaše reklama zkrátka visí na webu, zobrazuje se, ale vy platíte až ve chvíli, kdy někoho zaujmete natolik, že si ji opravdu rozklikne. V praxi je PPC jeden z nejpoužívanějších způsobů propagace, a to z dobrého důvodu!

PPC reklama Vám rychle přivede potenciální zákazníky na e-shop. Díky přesnému cílení na základě zájmů nebo chování uživatelů může při správném nastavení zasáhnout to správné publikum téměř okamžitě!


ROAS (Return on Ad Spend)

ROAS (Return on Ad Spend), neboli "návratnost investic do reklamy", je důležitý parametr, který stojí za to sledovat. Jednoduše vám říká, kolik vyděláte za každou korunu investovanou do reklamy. Díky tomu můžete sledovat, zda reklama funguje, jestli se vyplatí nebo je potřeba něco změnit.

Jak spočítat ROAS? Je to velmi jednoduché, ukážeme si to prakticky. Pokud do reklamy investujete 2 000 Kč a díky ní zákazníci utratí 10 000 Kč, vydělíme tržby investicí. V tomto případě je tedy ROAS 10 000 / 2 000, tedy 5. Google však používá procentuální vyjádření, takže ROAS 5 odpovídá 500 %.

Čím vyšší je vaše ROAS, tím více se vám reklama vyplatí. Například, pokud máte ROAS 1000 %, znamená to, že z každé investované koruny získáte 10 korun. Je však důležité vzít v úvahu také marži a PNO, abyste zjistili skutečnou ziskovost.

PNO (Podíl nákladů na obratu)

PNO vám podobně jako ROAS pomáhá vypočítat, nakolik se používaná reklama vyplatí. Narozdíl od ROAS, které vám ale říká, kolik vám vydělala každá jedna koruna investovaná do reklamy, PNO vyjadřuje, kolik procent z tržby vám spolkla reklama.

Jak spočítat PNO? Vzorec je podobně jako u ROAS velmi snadný. 
PNO = (Náklady na reklamu / Tržby)*100
Jestliže tedy za reklamu utratíte 2 000 a tržby z reklamy jsou 10 000, vaše PNO je 20 %. Narozdíl od ROAS tedy u PNO platí, že čím vyšší hodnota, tím nižší efektivita reklamy.


CPM (Cost Per Mille)

Cost per Mille, doslova přeloženo jako "cena za tisíc zobrazení" je metrika, která prozrazuje, kolik vás stojí 1000 zobrazení vaší reklamy. Nejčastěji se používá u brandových kampaní, kde jde hlavně o to, aby si vaší firmu lidé zapamatovali (zobrazení loga, sloganu nebo videa).

Jak spočítat CPM? CPM = (Cena za reklamu / Počet zobrazení)*1000

ROAS vs PNO vs CPM

Chytáte se ještě? Doufám že ano! Pro jistotu si tyto tři metriky shrneme v krátké tabulce. Jestliže chcete otestovat své znalosti, na konci článku vás čeká záludný kvíz! 

Landing page

Landing page je stránka, na kterou se uživatel dostane po kliknutí na reklamu. Jejím hlavním úkolem není jen ukázat vaši nabídku, ale přesvědčit zákazníka, aby udělal přesně to, co potřebujete, ať už jde o nákup, vyplnění formuláře nebo třeba přihlášení k newsletteru.

📝 Rezervační formulář by měl být jasný a přehledný. 

SEO (Search Engine Optimization)

S pojmem SEO jste se již určitě zeptali, co ale znamená? Jak už název napovídá, je to nějaký proces optimalizace, v tomto případě optimalizace vašeho e-shopu či stránky pro vyhledávače. Zkrátka se správně nastaveným SEO se i bez placené reklamy budete objevovat v prvních výsledcích vyhledávačů.

Co všechno spadá do oblasti SEO? Každého určitě okamžitě napadla klíčová slova, je toho ale mnohem více! Důležité jsou například i alt popisky, struktura obsahu, backlinky (zpětné odkazy, takzvané prokliky na jiné články/části vašeho webu), ale i rychlost načítání nebo absence duplicitního obsahu a mnoho dalšího! SEO je jednoznačně docela věda, na druhou stranu vám pomůže upozornit na váš e-shop i bez placené reklamy.

📝 Organické vyhledávání by mělo obsahovat klíčové informace!


Akviziční kampaň

Jinak také známá jako výkonnostní nebo performance kampaň. Jejím úkolem je, jak již z názvu vyplývá, lidi aktivizovat, tedy přimět k akci. Nejčastěji je zamýšlenou akcí třeba nákup, registrace, kliknutí na odkaz, stažení aplikace či odeslání formuláře

Brand kampaň

Brand kampaň má za cíl budovat povědomí. Mít známé jméno značky často znamená vytvářet důvěru. Nejde hned o prodej, jde o to, aby si vás lidé všimli, zapamatovali, případně oblíbili. Často se v brandové kampani vyskytuje takzvaný claim, což je takový krátký slogan, který se se značkou neodmyslitelně váže a lépe ji díky tomu dostane do podvědomí. Otestujte sami, nakolik claimům věnujete pozornost! Ke kolika z těchto vět dokážete přiřadit značku?

  • "Když ji miluješ, není co řešit."

  • "Zde jsem člověkem, zde nakupuji."

  • "Stojí za to jíst lépe."

  • "Život je hořký. Bohudík."

  • "Najdu tam, co neznám."

Remarketing (Retargeting)

Remarketing pracuje s jednoduchou myšlenkou: Zaměřte se na ty, co už vás znají. Tato forma online reklamy cílí na lidi, kteří už váš web či e-shop navštívili, ale neuskutečnili žádnou akci. Například vložili zboží do košíku, ale objednávku nedokončili. Na tohoto zákazníka remarketingem opět zacílíte, připomenete se mu a díky tomu značně zvýšíte šanci, že u vás nakoupí.

📝 Dynamický remarketing produktů na Novinky.cz 


UX
(User Experience)

User experience, neboli zákaznická zkušenost, je pojem označující to, jak se zákazník cítí při používání vašeho webu, e-shopu či aplikace. Jedná se o celkový dojem shrnující jestli je používání vaší stránky pro zákazníka příjemné. Dobrá UX tedy je, když otevřete web, který se rychle načte, ihned se zorientujete a snadno najdete, co potřebujete. Košík je jednoduchý, neprobíráte se hromadou vyskakovacích oken a stránka náhodně nepřeskakuje na místa, kam vůbec nechcete.

Google Ads

Google Ads je, jak už název napovídá, reklamní platforma od Googlu, která umožňuje vytvářet a spravovat online reklamy. Ty se pak zobrazují například ve výsledcích vyhledávání, na webových stránkách, či na YouTube. Google Ads umožňují velmi přesné cílení reklamy, snadno nastavíte kdy a komu se má zobrazit a kolik za chcete utratit.


Google Analytics

Google Analytics vám umožní sledovat, co se děje na vašem webu nebo e-shopu. Díky němu snadno zjistíte, kdo vás navštěvuje, odkud přicházejí, co na webu dělají a jestli plní cíle, například nakupují nebo vyplňují formuláře. Při správné práci s Google Analytics dokážete porozumět vašim návštěvníkům a jejich chování, změřit úspěšnost kampaní a posoudit, kde je na webu prostor ke zlepšení.


Google Merchant

Google Merchant je nástroj, který slouží k nahrávání informací o produktech z vašeho e-shopu. Díky tomu se produkty mohou zobrazovat ve vyhledávačích jako produktová reklama s fotkou. Je to tedy takový katalog, který Google potřebuje, aby mohl produkty zobrazovat ostatním v reklamě či vyhledávání.


Meta Ads (dříve Facebook Ads)

Tento systém dříve známý jako Facebook Ads umožňuje podobně jako Google Ads vytvářet reklamy, cílit je na konkrétní skupiny a zobrazovat je napříč platformami jako je Facebook nebo Instagram. Na tyto reklamy narážíme například na domovské stránce těchto sociálních sítí, ale i v reels nebo stories a na jiných partnerských aplikacích společnosti Meta.


Sklik

Sklik je poslední známý reklamní systém, který si dnes představíme. Spadá pod společnost Seznam a umožňuje zobrazovat reklamy v českém online prostoru, a to převážně na webech jako Novinky.cz, Sport.cz, Email.cz a podobných. Dalo by se říci, že je Sklik takovou naší lokální alternativou Google Ads, má tedy i velmi podobné funkce.